« ”Fisk ruttnar från huvudet” | Main | Allting går att sälja - med rätt budskap! »

11/25/2004

Skrämselreportage från Sverige i Fox News

Konservativa Fox News har publicerat ett reportage från Sverige under paraplytiteln "Eurabia" - ett begrepp som för övrigt lanserats tidigare på tendentiösa Jihadwatch.org. Och redan innan man följt länken som visar reportaget på Fox News hemsida, ges den förklaringsmodell reportaget ämnar bevisa: "See why Sweden has its hands full dealing with an explosion of Muslim immigrants".

Reportaget ger en bild av att muslimer har vällt in över Sveriges gränser genom de liberala systemen för asyl- och anhöriginvandring, hur de numera utgör en stor numerär som befolkar svenska skolor och hur bränder, våld och stenkastning numera utgör södra Sveriges verklighet.

Klippen visar starka konfliktsituationer och en speakerröst understryker att svenska myndigheter har stora problem - ambulanser vägrar köra in i vissa områden om det inte finns poliseskort. Ett klipp visar en svensk polis som uttalar sig från en polisbil: "if we park the car, it will be damaged". Budskapet i reportaget kunde inte göras tydligare: "Invandring av många muslimer leder till våld, kaos och undergång."

Det är inte svårt att föreställa sig vilken skatt reportaget utgör för invandrarkritiska röster oavsett hemvist. Ingen kan förneka att det uppstår problem eller inte finns svåra frågor, och det kan man diskutera utan att hemfalla åt politisk korrekthet (vilket alltid är skällsord från dem som söker enkla lösningar). Men Fox News brukar ändå våld på den intellektuella hederligheten gentemot sina tittare genom sitt reportage om vad som händer i Sverige.

Situationen är på flera sätt allvarlig - sant. Islam är den snabbast växande religionen i Sverige - sant. Många invandrade har inte kommit in på arbetsmarknaden - sant. Det förekommer många konflikter - sant. Svenska myndigheter har det besvärligt - sant. Men för den som är angelägen och bekymrad över vad som händer i Sverige ryms fler komponenter än så i förklaringsmodellen - inte minst insikten om att Sveriges problem inte är muslimskt - utan svenskt. /Tove Lifvendahl

November 25, 2004 in Inlägg på svenska | Permalink

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
https://www.typepad.com/services/trackback/6a00d834212e6453ef00d83457bd3d69e2

Listed below are links to weblogs that reference Skrämselreportage från Sverige i Fox News:

» Swedes are not reaching breaking point from Strang's Blog
In an article and video on Foxnews.com, Steve Harrigan reports that the southern city of Malmö, Sweden, is near its breaking point from muslim immigrants. Sure there are problems with immigration, as with any country, but the report was not balanc... [Read More]

Tracked on Nov 26, 2004 5:14:42 AM

Comments

Jag är intresserad av mellanösternpolitik men Jihadwatch och Dhimmi-watch skrivna av Robert Spencer är ofta obalanserade.

Gällande Malmö hade han fått falska översättningar från svenska artiklar från en person som kallar sig Ali Dashti (se Blind Hönas blogg om detta). Men man fick inget svar när man försökte göra Spencer uppmärksam på det. Troligen var filmen ovan redan satt i sjön då...

En precisering dock: ordet "Eurabia" myntades inte av Jihadwatch utan av den ansedda egyptiskfödda författaren Bat Yeor.

http://www.nationalreview.com/comment/comment-yeor100902.asp

Mvh

Posted by: Alicio at Nov 25, 2004 9:53:29 PM

Tove!
Du är den person i Sverige som bäst kan ta debatten! Gör det! Lämna inte åt medelmåttorna att definiera ett samhällsproblem som är falskt. Visa de jävlarna!

Posted by: gudmundson at Nov 25, 2004 11:23:04 PM

Här är länken till min granskning av Dhimmiwatchs påståenden om Malmö, 11 sep i år:

"Islamofob förfalskar texter från AB, Expressen, Sydsvenskan":

http://kornet.nu/blindhona/arkiv/000995.html

Så gott som allt som finns i Fox-filmen fanns med i artikeln på Dhimmiwatch.

Posted by: Jonas at Nov 25, 2004 11:39:16 PM

Jo, det är trist med vinklade nyhetsreportage. Det är också trist att islams företrädare i Europa inte förmår göra mer för att stävja avarterna och hatet mot den sekulariserade världens sätt att leva. Tove har rätt i att det är ett svenskt problem, men det stannar inte där. Många muslimer i Europa lever i egendefinierade verkligheter där hatet mot omvärlden odlas och den egna kulturen blir allt mer förtryckande mot dem som försöker göra egna val. Visst det är ett svenskt problem. Också. Liksom man i Frankrike insåg att det var ett franskt problem och lagstiftade mot religiösa symboler, t.ex. i skolorna. Det är ett sätt för det sekulariserade samhället att värna sig. Om det fungerar får tiden utvisa.

Posted by: Sredna at Nov 26, 2004 4:17:23 PM

"Det är inte svårt att föreställa sig vilken skatt reportaget utgör för invandrarkritiska röster oavsett hemvist."

Notera mentaliteten, det är FRAMFÖRANDET av bilden som är upprörande och inte själva bilden, i Sverige talar man nämligen inte negativt om invandringen!

Jag är väldigt glad över två saker, var av den ena är att jag är uppväxt i "betongen" (Akalla) och därmed fått en glimt av Sveriges framtid, och den andra är att jag inte behöver uppleva den då mina föräldrar är från Finland och jag har finskt medborgarskap!

Posted by: C++ programmeraren at Nov 27, 2004 3:02:30 PM

Angående reportaget om min hemstad. Jag vill bara upplysa er som inte känner malmö att situationen i malmö faktiskt börjar bli ganska allvarlig. Jag tycker att Tove borde komma hit och ta sig en titt på hur det faktiskt går till ute i Fosie, Lindängen, Rosengård, Sofielund mfl stadsdelar. Det är inget skämt längre! Att inslaget är hårt vinklat råder det väl inget tvivel om, men bilderna och intervjuerna speglar ganska väl vad som faktiskt inträffar i gettona... Det är förstås en ovan och obekväm bild att få från media - av svensk media vrids den som bekant åt andra hållet...

Posted by: Joel at Nov 27, 2004 3:22:45 PM

Joel: Tove Lifvendahl har redan gjort det du föreslår, och skrivit en bok om det:
http://www.lifvendahl.com/20031009.html

Posted by: Sredna at Nov 29, 2004 3:55:48 PM

Ja så länge man kallas rasist för man är kritisk till invandringspolitiken så kommer sossarna behålla makten och landet inom en inte allt för avlägsen framtid gå under.

Posted by: Magnus Larheim at Dec 1, 2004 12:03:33 AM

Nej, det är inget problem att vara kritisk till invandringspolitiken utan att kallas racist. Undvik bara att förolämpa invandrare, och ljuga ihop en massa osanningar, så kommer debatten att hålla sig på en sansad nivå.

Posted by: Stefan A at Dec 2, 2004 2:06:53 AM

Toves inlägg visar på en av de stora bristerna i argumentationen från den sk invandrarvänliga sidan (dit jag själv hör i någon mån).

Man måste ju medge, som Tove gör, att inget av det som redovisas i inslaget är fel. Inte heller ger det en skev bild av hur det ser ut. Fox har beskrivit problemen korrekt.

Men efter att Tove medger att allt är "sant" så är det ändå på nått mystiskt sätt helt fel.

Analysen behöver "fler komponenter". Vilka då? "Problemet är inte muslimskt utan svenskt" Vad betyder det? Och vad vinner man på att blunda för det muslimska inslaget i problembilden? Folk i Rosengår tar ofta sin religion på allvar och då borde vi också göra det.
Att bemöta hårda fakta med floskler duger inte om de mörka krafterna ska hållas tillbaka. Skärpning faktiskt.

Posted by: htmlsnubbe at Dec 3, 2004 11:56:13 AM

Through journalism like Harrigan’s Fox News unabashedly transform complex issues into simple reasoning—and their work is therefore more akin to propaganda than to journalism. A complete lack in journalistic backbone (ideals about unbiased, objective, honest accounts etc) is here heralded as “patriotism”. Fox News present propaganda as journalistic truth, all in the name of advertising revenue—and the worst thing is, they know it.
http://j-andersson.blogspot.com/2004/12/fox-news-racist-untruths-about-sweden.html
It’s more than ironic. It’s disingenuous, insincere, and simply... very sad.

Posted by: Jonas at Dec 6, 2004 8:47:12 PM

Sanningen kanske är den att förekommer lögner i Sverige vad gäller invandringspolitik och flyktingmottagande. Mycket av det som skrivs vad gäller problematik i skolor, avseende kriminalitet osv mörkas. Varför visades inte van Gogh mordet i Sverige, varför visades inte Fox news reportage i S. och den efterföljande intervjuven med Per T. Olsson? Varför har ett flertal böcker (icke rasistiska) men väl kritiska till "flykting-invandringspolitiken" eller för den delen muslimernas inlemmande i den västerländska kulturen varken visats eller översatts i just Sverige ? Eller är det så att de styrande i Sverige återigen är prickfria och framförallt ett oberörbart "frälse" ?

Posted by: Magnus Larheim at Jan 11, 2005 7:44:31 PM

Sanningen kanske är den att förekommer lögner i Sverige vad gäller invandringspolitik och flyktingmottagande. Mycket av det som skrivs vad gäller problematik i skolor, avseende kriminalitet osv mörkas. Varför visades inte van Gogh mordet i Sverige, varför visades inte Fox news reportage i S. och den efterföljande intervjuven med Per T. Olsson? Varför har ett flertal böcker (icke rasistiska) men väl kritiska till "flykting-invandringspolitiken" eller för den delen muslimernas inlemmande i den västerländska kulturen varken visats eller översatts i just Sverige ? Eller är det så att de styrande i Sverige återigen är prickfria och framförallt ett oberörbart "frälse" ?

Posted by: Magnus Larheim at Jan 11, 2005 7:47:28 PM